Tärkeää tietoa liittyen koronavirukseen
23.9.2020

Ford Mustang Mach-E tarjoaa ajonautintoa eurooppalaiseen makuun

  • Mustang Mach-E:n ajo-ominaisuuksia on suunniteltu eurooppalaisia asiakkaita silmällä pitäen ja kunnioittaen ikonista Mustang-brändiä.
  • Mustang Mach-E on Fordin ensimmäinen alusta asti sähköautoksi suunniteltu ajoneuvo, ja sen ajo-ominaisuuksien kehittämisessä on huomioitu eurooppalaiset tiet ja ajotavat.   
  • Ensimmäinen Mustang Mach-E testiajo Norjassa vakuutti auton energiataloudellisuudesta ja suorituskyvystä, sekä antoi kuvan auton arkikäytöstä nykyistä latausverkostoa hyödyntäen.  


KÖLN, Saksa, 17.9.2020 – Mustang Mach-E:n kehitystyössä on otettu huomioon eri alueiden ajo-olosuhteet aidon Mustang-elämyksen varmistamiseksi kaikkialla maailmassa. Auton ominaisuuksia on testattu niin järven jäällä kuin tulikuumassa autiomaassakin ja testejä on suoritettu myös viimeisintä tekniikkaa edustavilla ajosimulaattoreilla.

Fordin testitiimillä Belgian Lommelissa on ymmärrys eurooppalaisten ajotavasta ja toiveista. Lommelissa yhdistettiin ainutlaatuinen jousitus, ohjaus ja voimansiirto sekä kuljettajaa avustavat teknologiat. Lopputuloksena syntyi eurooppalaisten kuljettajien odotukset täyttävä, Fordin ensimmäinen alusta asti sähköautoksi suunniteltu ajoneuvo.

“Nykyajan teknologialla on mahdollista yksilöidä auto virtuaalisesti niin, että jo prototyypit ovat lähellä lopullista autoa – kuitenkin viimeinen 10 prosenttia säädetään ajamalla”, toteaa Geert Van Noyen, Manager, Vehicle Dynamics, Ford of Europe. “Mustang Mach-E:n tasapainoisen ja reagoivan täyssähköisen alustan ansiosta pystyimme räätälöimään hauskan ajokokemuksen kaikkiin olosuhteisiin: olipa kyseessä mutkainen Trollstigenin vuoristotie Norjassa, kovanopeuksinen saksalainen moottoritie tai kuoppainen maalaistie Britanniassa.”  

Avaintekijät Mustang Mach-E:n urheilulliseen luonteeseen ovat renkaille voiman antava, nopeasti reagoiva sähkömoottori ja auton keskiosaan lattian alle sijoitettu akusto. Näin on saatu aikaan matala painopiste.  

Ford testasi autoa Lommelissa, jossa on 100 kilometriä vaihtelevapintaista testirataa. Rata sisältää muun muassa kestopäällystettä ja mukulakiviä. Lommelin testiradalla  on myös osia, jotka kuvastavat eri Euroopan maiden tienpintoja. Tämän ansiosta auton ajo-ominaisuudet ovat erinomaiset joka puolella Eurooppaa.  

Euroopassa on muita maanosia kapeammat ja mutkaisemmat tiet sekä korkeammat nopeusrajoitukset, mitkä asettavat autolle enemmän vaatimuksia. Mustang Mach-E:n ohjaus ja jousitusjärjestelmään kuuluvien iskunvaimentimien, jousien ja kallistuksen vakaajien asetukset täyttävät nämä vaatimukset.  

Myös renkaat on valittu siten, että niissä yhdistyvät parhaalla mahdollisella tavalla pito ja ajomukavuus eurooppalaisilla tienpinnoilla ja vaihtelevissa sääolosuhteissa. 

Mustang Mach-E:n pehmeä ja vakaa ajotuntuma on erityisen tärkeä nopeilla moottoriteillä. Täyssähkömallin ajo-ominaisuuksia korkeissa ajonopeuksissa ja sisätilojen viimeistelyä testattiin Saksan moottoriteillä sekä Lommelin 4,2 kilometriä pitkällä testiradalla 220 km tuntinopeudessa.  

“Sähkömoottorin ansiosta Mustang Mach-E:n sisätilat ovat erittäin hiljaiset. Sen vuoksi on tärkeää estää kaikkien ylimääräisten äänien ja värinöiden pääsy sisätiloihin”, van Noyen jatkaa.  

Kuljettajaa avustavat järjestelmät – kuten aktiivinen vakionopeudensäädin Stop & Go -toiminnolla, liikennemerkkien ja kaistamerkintöjen tunnistus sekä ajolinja-avustin – toimivat koko Euroopan alueella. Kuljettaja voi siis nauttia stressittömästä ajosta kaikkialla.  

Lisäksi sähkövoiman antama välitön teho tuottaa urheilullisen ajotuntuman. Mustang Mach-E:n nelivetojärjestelmä jakaa vääntöä tarpeen mukaan etu- ja takapyörille, mikä takaa paremman kiihtyvyyden ja käsiteltävyyden. Järjestelmiä testattiin huolellisesti, jotta auto vastaisi takavetoisille Mustang-malleille tyypillistä ajotuntumaa.  

Myös kuljettajalla on mahdollisuus valita eri olosuhteisiin ja omiin mieltymyksiin sopivin ajotila  Whisper, Active tai Untamed. Ajotila vaikuttaa ohjaukseen, kaasuun, sisätilojen valaistukseeen ja auton äänimaailmaan.  

Ford testasi Mustang Mach-E:n arjen käyttöä Norjassa hyödyntäen olemassa olevaa latausverkostoa. Testattavana oli nelivetoinen 98 kWh akulla varustettu malli, jonka arvioitu WLTP-mittaustavan mukainen toimintamatka on 540 kilometriä. Odotukset energiataloudellisuudesta ylittyivät, sillä autolla ajettiin keskeytyksettä Oslosta Trondheimiin 484 kilometriä, ja matkan päättyessä akkukapasiteettia oli vielä 14 prosenttia jäljellä.  

Mustang Mach-E:n WLTP-mittaustavan mukainen arvioitu toimintamatka takavetoiselle 98 kWh akulla varustetulle autolle on jopa 600 kilometriä.2 Viimeisimmät testit osoittavat, että auton latausaika on parantunut lähes 30 prosenttia aikaisemmista arvioista. Takavetoisen 98 kWh akulla varustetun auton toimintamatka kasvaa nyt keskimäärin 119 kilometriä 10 minuutin latauksella IONITY-pikalatausasemalla.3

“Jos pitää mainita yksi asia, jonka haluamme saavuttaa maailmanlaajuisesti Mustang Mach-E:llä, se on saada aikaan Mustangin nimen ansaitseva sähköauto”, Van Noyen toteaa.

Mustang Mach-E on myynnissä myös Suomessa. Ensimmäiset autot toimitetaan alkuvuonna 2021. 


Ota yhteyttä Tilaa uutiskirje




Uutiset



Käyttöehdot Yksityisyydensuoja Työpaikat